قال الله تعالی: ( قل انما اعظکم بواحده ان تقوموا لله مثنی و فرادا.)
خدای تعالی در اين کلام شريف، از سر منزل تاريک طبيعت تا منتهای سير انسانيت را بيان کرده و بهترين موعظههايی است که خدای عالم از ميان تمام مواعظ انتخاب فرموده و اين يک کلمه را پيشنهاد بشر فرموده، اين کلمه تنها راه اصلاح در جهان است.
قيام برای خداست که ابراهيم خليل الرحمن را به منزل خلـّت رسانده و از جلوههای گوناگون عالم طبيعت رهانده.
خليل آسا در علم اليقين زن نـدای لا احـب الافـلين زن
قيام لله است که موسی کليم را با يک عصا به فرعونيان چيره کرد و تمام تخت و تاج آنها را به باد فنا داد و نيز او را به ميقات محبوب رساند و به مقام صعق و صحو کشاند. قيام برای خداست که خاتم النبيين صلی الله عليه و آله را يک تنه بر تمام عادات و عقايد جاهليت غلبه داد و بتها را از خانه خدا برانداخت و بجای آن توحيد و تقوا را گذاشت و نيز آن ذات مقدس را به مقام قاب قوسين او ادنی رساند.
خود خواهی و ترک قيام برای خدا ما را به اين روزگار سياه رسانده و همه جهانيان را بر ما چيره کرده و کشورهای اسلامی را زير نفوذ ديگران درآورده. قيام برای منافع شخصی است که روح وحدت و برادری را در ملت اسلامی خفه کرده. قيام برای نفس است که بيش از دهها ميليون جمعيت شيعه را به طوری از هم متفرق و جدا کرده که طعمه مشتی شهوت پرست پشت ميز نشين شدند. قيام برای شخص است که يک نفر مازندرانی بيسواد را بر يک گروه چندين ميليونی چيره میکند که حرث و نسل آنها را دستخوش شهوات خود کند. قيام برای نفع شخصی است که الان هم چند نفر کودک خيابانگرد را در تمام کشور بر اموال و نفوس و اعراض مسلمانان حکومت داده. قيام برای نفس اماره است که مدارس علم و دانش را تسليم مشتی کودک ساده کرده و مراکز علم قرآن را مرکز فحشا کرده. قيام برای خود است که موقوفات مدارس و محافل دينی را به رايگان تسليم مشتی هرزهگرد بیشرف کرده و نفس از هيچ کس در نمیآيد. قيام برای نفس است که چادر عفت را از سر زنهای عفيف مسلمان برداشت و الان هم اين امر خلاف دين و قانون در مملکت جاری است و کسی بر عليه آن سخن نمیگويد. قيام برای نفعهای شخصی است که روزنامهها که کالای پخش فساد اخلاق است، امروز هم همان نقشهها را که از مغز خشک رضاخان بیشرف تراوش کرده تعقيب میکنند و در ميان توده پخش میکنند. قيام برای خود است که مجال به بعضی از اين وکلای قاچاق (نمايندگان دروغين وغير قانونی) داده که در پارلمان برعليه دين و روحانيت هر چه میخواهند بگويند و کسی نفس نکشد.
هان ای روحانيين اسلامی! ای علمای ربانی! ای دانشمندان ديندار! ای گويندگان آيين دوست! ای دينداران خدا خواه! ای خداخواهان حق پرست! ای حق پرستان شرافتمند! ای شرافتمندان وطنخواه! ای وطنخواهان با ناموس! موعظت خدای جهان را بخوانيد و يگانه راه اصلاحی را که پيشنهاد فرموده بپذيريد و ترک نفعهای شخصی کرده تا به همه سعادتهای دو جهان نائل شويد و با زندگانی شرافتمندانهی دو علم دست در آغوش شويد.
(ان لله فی ايام دهرکم نفحات الافتعر ضوالها) امروز روزی است که نسيم روحانی الهی وزيدن گرفته و برای قيام اصلاحی بهترين روز است، اگر مجال را از دست بدهيد و قيام برای خدا نکنيد و مراسم دينی را عودت ندهيد، فرداست که مشتی هرزهگرد شهوتران بر شما چيره شوند و تمام آيين و شرف شما را دستخوش اغراض باطله خود کنند. امروز شماها در پيشگاه خدای عالم چه عذری داريد؟ همه ديديد کتابهای يک نفر تبريزی بیسروپا را که تمام آيين شماها را دستخوش ناسزا کرد و در مرکز تشيع به امام صادق و امام غائب روحی له الفدا آن همه جسارتها کرد و هيچ کلمه از شماها صادر نشد.امروز چه عذری در محکمه خدا داريد؟ اين چه ضعف و بيچارگی است که شماها را فرا گرفته؟ ای آقای محترم که اين صفحات را جمع آوری نموديد و به نظر علمای بلاد و گويندگان رسانديد، خوب است يک کتابی هم فراهم آوريد که جمع تفرقه آنان را کند و همه آنان را در مقاصد اسلامی همراه کرده، از همه امضا میگرفتيد که اگر در يک گوشه مملکت به دين جسارتی میشد، همه يک دل و يک جهت از تمام کشور قيام میکردند.
خوب است دينداری را دست کم از بهاييان ياد بگيريد که اگر يک نفر آنها در يک ديه زندگی کند، از مراکز حساس آنها با او رابطه دارند و اگر جزئی تعدی به او شود، برای او قيام کنند؛ شماها که به حق مشروع خود قيام نکرديد، خيره سران بیدين از جای برخاستند و در گوشه زمزمه بیدينی را آغاز کردند، به همين زودی بر شما تفرقه زدهها چنان چيره شوند که از زمان رضاخان روزگارتان سختتر شود.
( ومن يخرج من بيته مهاجرا الی الله و رسوله ثم يدرکه الموت فقد وقع اجره علی الله )